fredag 17 april 2009

Jokerbloggen är fortfarande vid liv!

Hej, det var ett tag sedan jag hörde av mig på bloggen. Sedan sist har vi varit i Dalarna under påsken och fiskat dygnet runt. Kvällscuper på Siljan och Orsasjön, två dagtävlingar på Orsasjön samt privatfiske på ett antal sjöar väster om Mora. Väldigt fint att avsluta pimpelsäsongen tillsammans med vänner, solsken och hållbara isar. Men det var i sista momangen på Siljan och Orsasjön. Lätt att gå ut på morgonen men ett litet äventyr att gå in på eftermiddagen. P g a de stora snömängderna som tidigare kommit över Dalarna var inte isarna så tjocka. Mellan 30 och 45 cm bara. Nu började borrhålen producera istärningar till drinken. Inte bra.

Fisket då? Vid normala förhållanden går det alldeles utmärkt att fiske med tre-krok på både Siljan och Orsasjön. En teknik vi är vana vid och skördar framgångar med i vårt eget län. Nu var det inte normalt enligt Green från Ovansiljans SFK. Vinnaren "Laxen" (samma klubb) vid Våmhus-tävlingen på Orsasjön, kan verkligen sin sjö. Enligt uppgift hade han fiskat på grunt vatten och tittat på ett helt stim med abborrar som inte var intresserade. Tre-krok under första timmen gav hyfsat, sedan var det stopp. Han fiskade sedan med tafs och agnad enkelkrok (eller mormyska?) och då kunde han få dom att bli intresserade och hugga. Försiktigt, men ändå. Grunt vatten, strålande sol och god tillgång på abborre som inte hugger! Vad kan bli mer frusterande??? "Laxen" fixade en överlägsen seger genom att byta teknik.

Pimpel (mete???) med tafs måste jag lära mig. Jag tränar, men det är inte min grej. Ännu.

Ett stort tack till Ovansiljans SFK och WP för besöket och trevliga arrangemang. Speciellt vill jag tacka Jörgen Storm, som var till stor hjälp med information och tips om privatvatten. En sann ambassadör för fisket runt Orsa/Mora. Sug åt dig!

Resultaten från tävlingarna finns på Ovansiljans blogg, länk till höger "WPs blogg Orsa".

6 kommentarer:

Storm sa...

Tack Borg !!

Hoppas verkligen att ni inte "tröttnade" ur p.g.a fisket. Det är svårt att pricka rätt när man har med reglerade sjöar att göra.

Hur gick det på Venjansjön ??

Själv är jag nyss hemkommen från Sälen-Cup med en meriterande seger i bagaget, sitter som en smäck ;-) !!

Hae't Gött !!

Borg sa...

Det är just när det är svårfiskat, som ens kunnighet som fiskare sätts på prov. Vi sörlänningar har mycket kvar att lära, bl a tafsmetet. Några framskjutna placeringar fick vi i a f!

Grattis till Sälen-Cup segern. Jag märkte att du laddade för det hela påskveckan...

Vi hamnade på Kättbosjön istället och hade riktigt kul fiske på grunt vatten. Har ni aldrig tävlingar på den sjön?

Storm sa...

Borg !

Superkul att höra att ni hade bra fiske på Kättbosjön under denna årstid !!

Jodå, vi har haft några tävlingar på Kättbosjörna under åren (vet inte vilken del ni var i ?).

Men det har visat sig att fisket i detta system är som bäst under Januari-Februari, då vi har kört senare under våren har det varit sämre !

Sjöarna påverkas inte mycket av regleringen och har väldigt klart vatten.

Att ni lyckades bevisar ju bara vilken kunskap ni har !!

Om ni önskar återvända till oss, så ta för bövelen kontakt med mig igen. Bättre att bo i Orsa då det är närmare till kanonvatten !

Vi hade KM igår på en sjö som ligger i Orsa Finmark och jag vann på 21 kg, detta är ett av de otaliga vatten jag kan rekommendera norr om Orsa !! Se WP bloggen !!

Visst laddade jag för Sälen-cup, men tycker att det är superoligt att min son Oscar visar otroliga framsteg och intresse för sin ålder !!

Skulle ni någonsin komma på den tokiga ide'n att delta i Sälen så hör av er. Den som en gång varit med missar ogärna att delta igen !!

Hae't Gött o välkommen åter !!

Storm sa...

Stoppa Pressarna !!!

Björn Borg slutade som bronsmedaljör i kvällscupen.

Hae't Gött !

Borg sa...

Lugn och fin!
Det är kompisen Svensson som vann bronset, inte jag.
Låt pressarna rulla vidare....

Styv Kuling ;-) ! sa...

Sorry !

Men grattis ändå ;-) !! Hrrmm !

Hae't Gött !