torsdag 22 december 2011

Björnen har vaknat i sitt ide!

Efter en lång och ofrivillig "vila" i mitt ide är det dags att ruska om pälsen och krypa fram. En månads tystnad på bloggen har sina skäl, bl a har vi sålt villan och är numera stadsbor. Alla flyttkartonger är uppackade (tror jag...) och jag har hyfsad koll på var alla fiskegrejor finns. I alla fall det som behövs i närtid – pimpelspön, isborr, krokar mm är nu inom räckhåll i mitt nya arbetsrum.Nu fattas bara is för att den rätta känslan ska komma!

Här kommer en snabb resumé om vad som har hänt och vad som är på gång.

Först vill jag å klubbens vägnar önska er alla en riktigt GOD JUL! 















Nya tävlingsprogrammet för hela riket!
Pierre Welander gedigna sammanställning av planerade tävlingar i samtliga distrikt. Det är bare o åk!
Jag börjar med tävlingar fram t o m januari 2012.





















Att rapportera isläget i Östergötland är lätt!
Det finns ingen. Jag har skrapat bilrutan ett par gånger, det är allt. Svensson såg att Fallasjön utanför Åtvidaberg fick en ishinna häromkvällen, men annandagen utlovas plus 10 grader.  Sjöarna är tydligen väl nedkylda, men än så länge får vi vänta på en riktig köldknäpp. Jag kommer att informera om isläget inför våra första tävlingar i distriktet.

Fortsatt fritt fiske i Stångån.
Efter starka reaktioner från SFK Firren och Åke Allard har nu Linköpings Kommun beslutat att vi även i fortsättning får fiska fritt i Stångån från mynningen i Roxen till Slattefors kraftverk och sluss. Begreppet "fritt fiske" kommer att ändras till "fritt sportfiske" för att förtydliga förbudet mot bl a nätfiske och att fångsten är för "egen konsumion" och "får inte saluföras för ekonomisk vinning". Tävlingar och annat organiserat fiske kräver speciellt tillstånd och fångstrapportering ska ske efteråt. Ingen avgift för detta. Roxen FvoF kommer snart ut med en informationsfolder om sportfisket på Roxen. Stångån-Linköpings FvoF har utarbetat reglerna för sportfisket i Stångån, och de kommer att finns i samma folder. SFK Firren och FK Jokers har deltagit i två arbetsmöten med samtliga inblandade intressenter.

Jokers är nu dryga 30 år.
Vi var ett 25-tal medlemmar med respektive som festade rejält på Ekoxen. Några bilder från tillställningen kan inte visas! Jag visade ett bildspel från höjdpunkterna under klubbens historia och en del hade svårt att känna igen sig på de tidiga bilderna. Vi berättade om hur namnet FK Jokers blev till. Det började med en landslagsresa 1980 till Luxemburg, där vi fick lära oss hur man skördar mygglarver i ortens starkt förorenade diken... Våra värdar fick frätsår på armar och händer. Då lärde vi oss hur man ger allt för sporten!


















Ökat intresse för Mormyska-pimpel i länet.
Jag fick en rapport igår om att Motalaklubben SFK Baltzar redan börjat träna inför vinterns Mormyska-DM! Ett skapligt gäng var nere vid segelbåtshamnen (där vi hade årets DM) och satt på bryggorna och hade en kula. Mörten var enligt observatören riktigt på hugget.

Oförståelig återgång till gemensamt pimpel-DM för individuellt och lag.
På distriktets tävlingsmöte tidigare under hösten beslutades att vi ska gå tillbaka till en gemensam dag för både DM indv. och DM för klubblag. Efter några år med skilda dagar, som jag och fler med mig tycker varit lyckat, återgår vi till det gamla. Fråga mig inte varför! Till sitt "försvar" hänvisar man till en enkät bland indv. DM-deltagare, en enkät som hade mycket övrigt att önska. Den var långt ifrån neutral och nådda aldrig ut till klubbarna för sansad diskussion. Mycket dåligt!

Jokers kommer i januari att arrangera en renodlad lag-tävling för att råda bot. Vi håller på att diskutera upplägget och jag återkommer med mer info.

Inga kommentarer: