lördag 15 februari 2014

Kent Adell länets Mormyska-mästare igen!

Just när våra pimpelisar krisar i Östergötland arrangerade Malexanders SFK DM i mormyska idag. Hur är det möjligt? Jo – tävlingsområdet ska vara mycket begränsat, det är lättare att kontrollera isen och det hade Kent Adell med följe noga gjort på lilla Kilarpesjön utanför Mjölby.  12 tappra ställde upp i det blöta vädret. Vinnare blev (självklart!) den gode Kent, som förra året knep ett silver på förra årets SM i mormyska som gick i Strängnäs. Här ärt hans rapport:

Isen var bra och hård i det område som vi var i, ca 13-16 cm, men utanför området så fanns det fläckar som inte var bra utan där fanns risk för att åka i...

Ja fisket då,
vi började fiska i område 1 som låg i anslutning av en större vik. Jag satte mig där viken öppnar upp sig ut mot sjön där det börjar djupna på. Det var lite över 2 m djupt i dom första hålen. Tyckte att det var för grunt och gjorde en förflyttning ca 30-40m för att se om jag kunde få lite djupare men som sagt sjön är inte så djup utan det skilde runt 20 cm men det räckte för att jag skulle få igång lite nappvillig fisk och då framför allt mört.

Jobbade med 2 hål där jag mäskade och lossfeedade i omgångar för att hålla igång fisken. Tyvärr var fisken lite utspridd och därav lite skygg för ljud och rörelser. Det gick inte att fiska med för stora myskor utan man fick skala ner ordentligt till en med 18/16 krok och fiska med bloodworms. Lyckades skrapa ihop 1840 g för en 3: plats. De som hade högre vikter hade dominerande fångst av abborre medan jag hade 90% mört.

Efter lite korv och vägning så var det dags för pass 2. Tog beslut att gå ut i sjön och fiska på lite djupare vatten än vad jag gjorde pass 1. Hamnade ut mot avruskningen och ca 200m från land. Här hade jag ett djup på ca 3 m och det grundande upp längre ut i sjön.

Borrade 3 st håll i linje utåt i sjön för att se vad som hände i djupförhållande. Skillnaden mellan första och sista håller var ca 7-10cm och dom låg ca 30m från varandra. Mäskade upp samtliga håll och började fiska i hållet närmast land. Det tog ca 5 min innan första fisken som var en mört i 20g storleken. Sedan ökade nappfrekvensen och det nappade regelbundet med mört i 20g-50g. Mäskade upp hålet och gick till hålet längst ut för att se om det kommit in någon fisk. Det nappade på lika bra i detta hål men skillnaden var att storleken på fisken var större med någon 100g mört. Mäskade upp detta och gick tillbaka till första för att se om det kommit in större fisk, men tyvärr var det samma storlek så jag beslutade mig för att ta min pinne och gå till mittenhållet. Även här nappade det omg men med ett större snitt på fisken, med andra ord rätt beslut. Fiskade på i hålet och får på en större fisk som visar sig vara en brax i 300g storleken, får ytterligare en brax men då i 150g-klassen.

Varvar mellan detta hål och det yttersta resten av tävlingen med ett frenetiskt napp-inferno. Vägde in 4700g för en 1:a plats och en total seger på årets DM.

Alltid roligt att hitta vatten som fungerar för mormyska fisket där man kan mäska och påverka sin fiskeplats och där vitfisk är utslagsgivande.

Hälsningar Kent

Resultat

Inga kommentarer: