onsdag 5 augusti 2015

Med gäddspö på 150 meters djup.

Här kommer en rapport från nord-Norge, skriven och plåtad av medlemmen Patrik "Limpan" Lindberg.

När jag tänker tillbaka och tittar på de bilder som jag har tagit så måste jag ändå vara riktigt nöjd årets Norgeresa, jag är ganska säker på att så också är fallet för min gode vän och fiskekamrat Stefan Holst.



Vi har fått oändligt mycket torsk, inga jättestora... det är klart att man blir lite fart-blind när man gång på gång får torskar som väger mellan sju och tolv,  tretton kilo – det är på inget sätt dåligt fiske.

Sedan förra året har både jag och ”Hossa” gått och fantiserat över ett grund som vi hittade på sjökortet, en knusa som reser sig från trehundra meters djup upp till etthundrafemtio meter. Vi hade vädergudarna med oss den här gången, så att vi kunde gå ut på dessa djup och prova fisket vilket var fullständigt magiskt och naturligtvis skitspännande.



Vi hade förväntat oss uer, och att det skulle stå gråsej över detta grund. Förutom dessa arter fick jag också några firrar som jag aldrig har sett live tidigare, bl a  ”guldlax”. Själv tycker jag att fisken var nästan overklig med sina gigantiska ögon och sin guldglänsande kropp. Den har en fettfena, fisken ser glansig och hal ut, men den var riktigt sträv när man tog den i handen. Efter förra årets resa hade vi naturligtvis också bleka på schemat, då vi siktade på fiske efter bleka hade vi ett helt otroligt fiske, tyvärr fick vi inga jättar denna gång men på styvare gäddfiske-prylar var det riktigt roligt fiske. Huggen är minst sagt brutala och rusningarna går knappt att beskriva i text... de måste bara upplevas!!!

Under denna resa fick jag själv två personbästa, guldlax på 620 gram (kanske är det också klubbrekord?), och en gråsej på ungefär tio kilo (den dagen sakandes tyvärr batteri i vågen, dock är det ju ingen rekordfisk men det är klart att det är lite synd att man inte kan väga fisken).



Holst fick en uer på 1800 gram vilket är hans bästa hittills. Totalt fick vi tio olika arter: torsk, gråsej, kolja, lubb, Långa, makrill, bleka, hälleflundra, uer och guldlax.

Dagarna går fort när man har roligt... Tyvärr fick vi bryta några dagar tidigare än vad vi hade tänkt oss på grund av hårda vindar. 

Salta hälsningar från
Patrik ”limpan” Lindberg / Stefan ” hossa” Holst

Inga kommentarer: