måndag 28 februari 2011

Här kommer resultaten från Cancertävlingen på Lien


Rickard Åstrand från arrangörsklubben SFK Baltzar blev i går totalsegrare på Lien. Han pillade upp 5.548 gram. Det var bara en vikt till över 5 kg och den tog HV-segraren Lennart Lehnberg, Finspångs SFK. Han fick 5.054 gram. Jag själv är mycket nöjd med mina 4,5 kg, som gav mig segern i ÄHV.


Lien är en av de "ärligaste" tävlingssjöarna i distriktet. Har du runt 5 kg har det alltid gett en bra placering. Självklart har det då och då kommit in vikter runt 8-9 kg, men då har de större abborrarna varit på hugget någonstans på sjön. Igår hände inte det.

Jag gillar sjön. Använder alltid mindre pirk och väljer att fiska koncentrerat på de ställen jag direkt har kontakt från start. Den första timmen är som regel avgörande hur du ska lyckas. En trygg start ger alltid indikation på hur fisket för dagen kommer att bli. Det blir alltid pauser i fisket och då gäller det att förflytta sig, inte långt, det räcker med 20-30 meter. Hitta liknande förhållande i närområdet. Gärna liten höjdskillnad på botten – vilket kan vara svårt då stora områden är helt plana. I år hade jag inga blodisar, och saknade det som "förrätt" i början på hålen. Sista halvtimmen brukar jag med fördel fiska i mina gamla hål. Det finns som regel fisk kvar som går att aktivera igen.

Fisket på Lien tycker jag har något ursprungligt över sig med finlir och koncentration som viktiga ingredienser. Visserligen har tekniken utvecklats, men fortfarande känner jag igen Lien som sjön var för 20-30 år sedan. Kanske med den skillnaden att borrarna har blivit mindre till formatet. Men det är inget unikt för Lien.   

Resultat:

Glöm inte FK Jokers årsmöte

Nu på torsdag den 3 mars kör vi klubbens årsmöte hos Patrik på Storsjö Trapp. Vi startar mötet klockan 18.30. Efter förhandlingarna hugger vi in på smörgårtårtan och planerar kommande helg.
Välkommen hälsar styrelsen!

söndag 27 februari 2011

Digert prisbord på dagens Cancertävling


Cirka 130 deltagare fick idag tampas med Liens bestånd av riktigt små abborrar. De stora var lätt räknade i fångstpåsarna. Hur som helst – fisket var jämnt över hela sjön och efter invägningen väntade ett prisbord, som dignade av skänkta varupriser.

Hela överskottet på ca 21.000 kronor kommer att överlämnas till Barncancerfonden.


I väntan på resultatlistan kan jag avslöja att FK Jokers försvarade sin lagvinst och vann även i år. Vi fick ihop drygt 12 kg, Det var bara två vikter över 5 kg idag, de flesta hade mellan 2 och 3,5 kg!

Återkommer med mer information så snart jag har resultalistan!

lördag 26 februari 2011

Resultat från Hövern

Det kom 82 deltagare på Ljungsbro SFFs tävling i dag. Som vanligt på Hövern gällde det att komma rätt, för att få rätt fart på fisket. Det syns i resultaten, då spridningen är stor på vikterna.















Ett stor grattis till vår egen Birgitta Gustavsson, som passerade 10 kg, tredje bästa vikt totalt!














Lennart Kilestad, SFK Wasa, tar ett par danssteg efter att tagit emot priset som segrare i ÄHV. Tát försiktigt gubbe!

 



Totalbäst blev Jonas Hellström, Rimforsa FK, med sina 11.020 gram





Resultat:

fredag 25 februari 2011

Superhelg i Östergötland

Nu i helgen har vi två riktigt bra tävlingar i länet. De går på två sjöar med helt olika förutsättningar för både taktik och teknik. Mycket trevligt!

Lördag sjön Hövern.
Arr. Ljungsbro SF. Observera att startplatsen är flyttad till Björkvik!
Söndag sjön Lien, Tjällmo.
SFK Baltzar arrangerar återigen Cancertävlingen, den ojämförligt största tävlingen i distriktet. Hela överskottet går till Barncancerfonden och förra året kunde man överlämna ca 20.000 kronor till fonden. Var med och stötta du också! Ta med ett varupris till det digra prisbordet.
Tävlingstid för båda tävlingarna är 10-14.

Ring Tävlingsnytt för mer information. Telefonnummer 0730-814225.

onsdag 23 februari 2011

Udda uppladdning inför SM-et

Lagkompisen Christer "Nemo" Hagström var lite orolig inför SM på Mälaren. Som tur var hittade han sin Nemo, lugnet infann sig och han bidrog starkt till lagbronset. Bra jobbat Christer!

Onsdagskula på Stora Rengen















Vi var 24 lediga gubbar och damer som träffades vid Bestorp idag. Kallt som attan på morgonen, men solen värmde upp oss under dagen till kropp och själ. Abborrarna var osedvanligt små men många (för en del!!). Jag hade tänkt att göra en SM-debriefing och stannade i startviken för att testa lite annat fiske än på Mälaren. 32 mm pirk, 16-krok och på grunt vatten. Fick direkt kontakt med nappvillig fisk på 1 meter och blev kvar i viken hela tiden. Hur kul fiske som helst! Det dröjde inte länge förrän tävlingsinstinkten gjorde sig påmind. Det var egentligen inte meningen-:)






Gamle Klinga, Jan Klingblom, är tillbaka i gott slag! Kom tvåa idag.







Här kommer de 10 bästa resultaten:
1. Björn Svensson, 8.650 gram
2. Jan Klingblom, 8.360
3. Björn Borg, 7.740
4. Krister Frisk, 6.060
5. Christer Hagström, 5.800
6. Lennart Haglund, 5.450
7. Stig Hagström, 5.220
8. Owe Danielsson, 5.060
9. Håkan Lind, 4.950
10. Christer Tillberg, 4.940