måndag 28 februari 2011

Här kommer resultaten från Cancertävlingen på Lien


Rickard Åstrand från arrangörsklubben SFK Baltzar blev i går totalsegrare på Lien. Han pillade upp 5.548 gram. Det var bara en vikt till över 5 kg och den tog HV-segraren Lennart Lehnberg, Finspångs SFK. Han fick 5.054 gram. Jag själv är mycket nöjd med mina 4,5 kg, som gav mig segern i ÄHV.


Lien är en av de "ärligaste" tävlingssjöarna i distriktet. Har du runt 5 kg har det alltid gett en bra placering. Självklart har det då och då kommit in vikter runt 8-9 kg, men då har de större abborrarna varit på hugget någonstans på sjön. Igår hände inte det.

Jag gillar sjön. Använder alltid mindre pirk och väljer att fiska koncentrerat på de ställen jag direkt har kontakt från start. Den första timmen är som regel avgörande hur du ska lyckas. En trygg start ger alltid indikation på hur fisket för dagen kommer att bli. Det blir alltid pauser i fisket och då gäller det att förflytta sig, inte långt, det räcker med 20-30 meter. Hitta liknande förhållande i närområdet. Gärna liten höjdskillnad på botten – vilket kan vara svårt då stora områden är helt plana. I år hade jag inga blodisar, och saknade det som "förrätt" i början på hålen. Sista halvtimmen brukar jag med fördel fiska i mina gamla hål. Det finns som regel fisk kvar som går att aktivera igen.

Fisket på Lien tycker jag har något ursprungligt över sig med finlir och koncentration som viktiga ingredienser. Visserligen har tekniken utvecklats, men fortfarande känner jag igen Lien som sjön var för 20-30 år sedan. Kanske med den skillnaden att borrarna har blivit mindre till formatet. Men det är inget unikt för Lien.   

Resultat:

Inga kommentarer: