lördag 7 februari 2009

Blöt nysnö på Järnlunden

SFK Firren, Linköping, körde idag sin andra tävling i vinter på Järnlunden. Från att ha varit blankis hela vintern, kom nu ett litet lager av blöt nysnö häromdagen, och det påverkade förstås fisket negativt. Även på 5-7 meters djup, blev fisket väldigt stört av allt borrande.

Jag förstår inte dom som springer på tävlande som har kontakt med fisk, borrar febrilt runt omkring och försvinner snabbt därifrån. Kanske de får några firrar, men samtidigt har de stört för sig själv med allt borrande. En sådan taktik har aldrig fungerat på Järnlunden.

Hittar du fisk i ett hål, gäller det att "vårda" hålet noggrannt. Hissa upp dom till halva djupet och sedan börja om från botten igen. På det sättet kan du ibland få ett riktigt smörhål och du kan bli sittade där över en halvtimme, ibland mer. Fisken finns kvar i stora mängder på planbotten. Under den tiden finns inte en chans för övriga medtävlanden. De går inte att gå på någon, som har ett smörhål! Leta istället efter ditt eget "smörhål". Jag lovar – de finns.

Kul förresten att abborren har början gå in på grundområdena nu.

I väntan på resultatlistan lägger jag in en bild på Erik Karlsson, Linköping, och hans fina abborre han fick vid Bromön. Den vägde över 1,2 kg.

Vad blev det för vikter då? Min blygsamhet (nåja...) förbjuder mig egentligen att tala om att jag blev totalbäst med 7.530 gram.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis Björn . Still going strong
Hasse

Anonym sa...

Grattis Björn !

Kloka ord när det gäller taktik.

Hae't Gött !

Anonym sa...

Inte bara fina gösar du får brorsan...