lördag 4 februari 2017

Östergötlands DM avgjort på Rengen

68 tävlande kom till start till vårt DM på Stora Rengen. Vi var arrangörer och valde södra Rengen med start i samhället Bestorp, då isen där var mellan 15 och 20 cm. En fantastisk is.... med våra mått mätt... knallhård och jämn. Möjligen var mina funderingar innan start att den genomskinliga isen och vår sena isläggning kunde ha försenat abborrarnas förflyttning till grundare områden på sjön. Eftersom vi fiskat här under många år, har man ju sina favoritställen och "bästa djup" för riktiga urtag. Det är det som gäller på Rengen, mängdfiske med 50-80-grammare ger "alltid" bästa resultat. Bästa fiskedjup för att hålla stimmen vid liv och hugga bra är 3-5 meter, enligt mina erfarenheter. På detta djup går det att hålla god kontakt och hissa fiskstimmet upp och ner!

Idag var det inte sig likt, men nära nog. Jag fick fisken lite djupare men de fanns glädjande nog på de bottnar, som vi är vana vid. Det började snöa vid 12-tiden, och det påverkade fisket negativt. Ändå hade jag ett hål sista 20 minuterna, som gav mig 1,5 kg med 80-grammare!

Min klubb tog 4 (av totalt 6) individuella titlar och 3 (av 4) lagtitlar, så vi är väldigt nöjda.

Läs mer i Vimmerby Tidnings reportage om DM:et

Segrande lag i HS: FK Jokers med fr v Stefan Holst, Jimmy Nylén och Patrik Carlsson.
Jimmy hedrades också för tyngsta fångst (8.930 gram) med ett vandringspris. 

Familjelycka! Lisbeth vann ÄDV och jag vann ÄHV!






3 kommentarer:

Unknown sa...

Bra arrangerat! Jag fick äran att rädda två skridsko åkare ifrån att åka i plurret vid avruskningen! dom visste ej vad ruskorna betydde????? Men allt gick bra! och dom tackade mig efteråt./p.molin


Borg sa...

Tack! Det var extra roligt att vi kunde genomföra DM-et som planerat och när vi var tvungna att ställa in Jokernappet. Jag var glatt överraskad över alla lins som kom upp. Sjön har väl fått vara ifred några år och nu ser vi resultatet.
Ha det så bra!/Borg

Borg sa...

Ska vara "luns" förstås!