söndag 12 februari 2012

Småabborrar dominerade på Hövern idag

Även om en och annan luns drogs upp, bl a en kiloborre av Rose-Marie Frisk, var det 10 grammare som dominerade idag. En klarblå himmel och ett fantastiskt vinterväder var den enda trösten för många.

Jag gick rakt över till Säter och började med en 10-grammare på 6 meter. Med gårdagens fiske i färskt minne och de fiskedjup som gällde på Åsunden, gick jag en stund på djupare vatten. Katastrofstart och jag drog mig över till en ö och fick några småttingar till. Gjorde ett test på solsidan utanför en inbjudande vass och gick in gundare. Bytte till lättare pirk och fick i första hålet en hg-abborre. Fick en till och några 10-grammare igen. Alltså var dom inne (kanske?) på grundare vatten. Lämnade snart ön och styrde till "döda viken", som jag efter några tidigare försök förr om åren, lovat mig själv att aldrig prova igen.
Där fick jag i skuggan på 1 till 1,5 meter ett riktigt roligt fiske de sista 2 timmarna. Alldeles för mig själv. Fick ihop dryga 5 kg. Isen inne i viken var mellan 20 och 25 cm, alltså var isläggningen här mycket tidigare än på stora sjön och det tror jag förklarar det mer normala fisket som jag hade där. Att jag fick det i "döda viken" förhöjer bara dagens upplevelse.

Tyngsta fångsten hade Per Johansson, SFK Baltzar, som vägde in 7.152 gram i HV-klassen. Inte långt efter var Holsten, som fick ihop 6.656 gram och vann HS-klassen. Han upplevde ett liknande fiske som undertecknad, och fick det mesta av sin fångst på slutet och på grunt vatten i skuggan.



Segraren i HV-klassen, Per Johansson, SFK Baltzar med sin "segercheck".




Marcus Karlsson, en av Rimforsas duktiga juniorer, vann på sina 3.484 gram.

Resultat


Inga kommentarer: