onsdag 12 december 2012

Israpport från Östergötland

Nog har vi fått vinter alltid! Den kom för ett par veckor sedan och de gamla pimpelfreaksen började röra på sig. Pirkar och spön åkte fram och fick en mer framträdande plats på arbetsbordet. Äntligen lite kyla och snart blir det is!

Vad hände? Snön vräkte ner och förstörde festen!

Helgen kring 1 december hade vi ett litet islager på de mindre sjöarna, t o m stora Roxen lade sig med en istjocklek på någon cm den 3:e. Dygnet efter började helvetet över Östergötland och resten har ni väl läs om i tidningarna. Nu har vi 50 cm snö norr om Roxen,  cirka 30 cm söder om Åtvidaberg. Några sjöar har börjat att stöpa, men det är alldeles för kallt, så det blir ingen fart på det heller.
Min kompis gick ut på sin sjö vid Falerum för ett par dagar sedan och hade då 8,5 cm is vid båtbryggan. Isen var där snöfri p g a blåsten. Ett 10-tal meter längre ut låg det snö och istjockleken var livsfarligt tunn!

Med andra ord: Gå inte ut på isarna i dagsläget!

Återkommer med rapporter, så fort jag har något att berätta. Jag tar gärna emot rapporter från alla hörn i Östergötland.


4 kommentarer:

Benny Dahlqvist sa...

Hej fiskevänner
Jag kan bara instämma i israpporten ovan.
Förra söndagen gjorde jag ett allvarligt menat försök att gå ut på Stora Rengen.
Jag var på tre ställen, Bjärka Säby, Svartmåla och Unön.
Mycket snö och 1 cm is, under det vatten och ytterligare 2 cm is. Is billen slog igenom direkt, alltså inget som bar överhuvudtaget.
Det är bara att invänta mildväder så att det fryser ihop, tyvärr blir det skitis i år och farlig att gå på.
mvh
Benny Dahlqvist Linköping

Borg sa...

Tack Benny för din rapport!
Plusgrader och ett ösregn skulle sitta fint just nu. Å andra sidan gillar jag en vit jul...
(med snö utanför fönstret alltså, inget annat!)

Jesper sa...

Var på Ärlången (Grebosjön) i fredags. Ojämn is 3-6cm men inte så mycket snö.Inte att rekomendera. Höll mig nära land. I måndags var jag och en kompis på en liten sjö Bysjön nedanför Åtvid. Ojämn is 3-8 cm med mycket snö och stöp.
Jesper

Peter B sa...

Var på S Rengen i helgen (norra delen), väldigt ojämn is, som mest 12 cm och slutade gå när det kom fläckar med 4-5cm. Stor skillnad på is, på vissa ställen 7cm kärnis andra bara någon milimeter. Hade dock stöpt klart stora delar där jag var så det är ju alltid något. Fisket var som förmodat med väderomslaget skit på de djup jag vågade gå på, fick iaf fisk men inte mycket mer. Nu blir det nya tag i Värmland över jul och hoppas på bättre isar här efter nyår.