söndag 23 november 2008

I väntan på första isen


Lyckliga dalmasar, som i flera veckor varit ute på isarna! Jag läser med avund om era pimpeltävlingar uppe i norra Dalarna. Är ni medvetna om hur bra ni har det???

Nu håller vi tummarna här i Östergötland för att kylan ska hålla i sig. Vi har haft minusgrader en tid och det dröjer inte länge förrän jag kan presentera den första israpporten. Håller inte för otroligt att någon varit ute på tunn is redan. Själv väntar jag en liten stund till. Men visst suger det!

Tävlingsprogrammet för Östergötland, vintern 2009, är i stort sett klart. Jag lägger ut det i nästa vecka på Jokerbloggen. En nyhet blir att vårt DM kommer att delas upp på ett indviduellt och ett särskilt för lag på olika tävlingsdagar. Vi tror att det kommer att utveckla lagtävlingen positivt. Dessutom kommer vi att för första gången anordna DM i mormyrska. Vi måste utveckla pimpelfisket här i Östegötland, även om det är svårt att planera för en säsong, som är helt beroende på istillgång!

Jag har lagt till en länk till SMHI, så du kan kolla hur vädret blir de närmaste dagarna.

Därmed byter vi ämne på denna blogg – från sommarens snygga badpojke i förra inlägget till ännu snyggare abborrar på de fria isvidderna.

Bilden visar den typ av abborrar vi brukar få här i Östergötland på Fyrsjöns premiäris. En svart, humusfärgad jätte på 20 gram. Vad säger ni om det i Orsa? Kurta Wohlander vet vad jag pratar om...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!! Blir det något öppna östgöta denna säsong.. skulle vara kul. Längtar efter en klok pimpelsäsong. bra blogg. kul att någon satsar på tävlingspimpel det är det roligaste somm finns.

Borg sa...

Hej anonym,
det blir tyvärr inget Öppna Östgöta i vinter. Jag saknar det också! Ej heller något officiellt Riksmästerskap, som Ljungsbro SFF så framgångsrikt arrangerat tidigare. Men ändå kommer de att köra en tävling på samma vatten (Hövern) den 21 febr. Ett mkt trevligt vatten och ett bra arrangemang. Det är bara namnet på tävlingen, som saknas. Vi ses då!

Anonym sa...

Halleluleja !

Efter att ha befunnit mig i Österrike i 2 månader fick jag äntligen beträda vinterns rätta element idag !

Närmare 2 dm kärnis och ca: 3kg 10 grammare lades i lådan för att placera mig på en blygsammare position i resultatlistan.

Resultatet hade ingen betydelse idag utan känslan att bara vara på is var det viktigaste. Tycker faktiskt synd om er som har haft en stark tradition inom pimpelfisket !!

Kurtan slog till med en 3:e plats idag och tog tillbaka startavgiften vilket inte brukar vara vanligt ;-)

Vi hörs framledes.

Hae't Gött !