söndag 17 februari 2013

Resultat DM i pimpel, Östergötland

78 tävlande deltog på Ämmern, för att tävla om DM-medaljer och SM-platser till nästa år. Östergötlands DM kör vi på en dag, både indviduellt och för lag. Arrangör var SFK Firren.
Starten gick vid södra änden av sjön vid Söderö och tävlingsvattnet sträckte sig cirka 5 km norrut. På grund av ett tungt gångföre (cirka 20 cm seg snö på isen) hade Håkan Fransson kört upp skoterspår längs hela sjöns sträckning och även in i de stora vikarna. All heder till Håkan!

Tyngsta fångst hade Hans Karlsson, Rimforsa FK, som fick ihop 7.765 gram, tätt följd av Kent Adell, Malexanders SFK, 7.505 gram. I övrigt var det mycket varierande vikter, då fisken inte var riktigt på "hugget". Jag själv valde att gå till ett område, som jag inte varit på de senaste 15 åren. Jag planerade att prova på 2-3 meter och utgå från detta ställe för vidare sökning. Området där, cirka 1 km från start på högerlandet, bakom först ön, har många fina reträttplatser med varierande djup. Om det skulle behövas. Jag fick fisk i första hålet och även de efterföljande 10 hålen, så jag blev kvar på området. Ingen fart på fisket, men jag kände att de fanns där och fick göra lite pirkbyte och även byta krok. Speciellt när det började snöa, som påverkade krokvilligheten markant. Jag fick ihop lite över 6 kg och vann ÄHV.



FK Jokers vann lagtävlingen för DV, med Birgitta Gustafsson, Christina Karlsson och Lisbeth Borg. Vi vann också i lag för HV med dagen tyngsta lagvikt på 21.815 gram. På bilden står fr v Christer Hagström (som också vann HV), Björn Svensson (2:a ÄHV), jag själv (1:a ÄHV) samt Hans Esebring (5:a HV). Detta lag är regerande svenska mästare, i alla fall till nästa helg.

Resultat:


Inga kommentarer: