torsdag 26 mars 2009

Skön mental laddning

Den här årstiden är märklig. Vi har fortfarande bra pimpelisar samtidigt som det finns öppet vatten för gösfiske. Håller på att ta fram ett program för sommarens metetävlingar i distriktet samtidigt som vi förbereder oss för SM i Norsjö. Slutspel i ishockey (utan LHC....) och landskamp i fotboll. Fåglarna gallskriker och vet inte vart de ska ta vägen.

Det må vara som det vill med fisket i Östergötland, nu kan isen få gå. Nu är det Norrland som gäller och det öppna SM-et på Norsjön. 50 cm is, hårdpackad snö på topp. Det ska riktigt kul. Har redan börjat laddat mentalt och plockar just nu med prylarna. Halva nöjet är förberedelserna, både för fisket och själva resan. Fräscha linor, pimpelspöna apterade med "rätt" pirkar, nya krokar och "rätt" skär på borret.

Jag tror att det viktigt att köra med sina egna grejor, det man är van och bekväm med. Konstla inte till det, även om man kommer till en norrlandsjö med norrlands-abborrar. Mentalt är det för mig ingen skillnad. Kör med det du är van vid och är duktig på! Anpassa sedan krokval, taktik etc efter rådande förhållanden. T ex att det kommer 750 pers till på sjön. Man blir inte direkt ensam. Jag gör som jag brukar - tänker bort folket, använder dom bara som riktmärken (sjömärken?) som visar var fisken går, grunt, nära land eller ute på öppna ytor. Sedan kör jag mitt eget race och koncentrerar mig på vad som händer under isen.

Inga kommentarer: