lördag 15 januari 2011

Häftig tävlingspremiär på Järnlunden


Det var många deltagare idag som fick hjärtat i halsgropen vid utgången före start. 128 deltagare blev för mycket för några vildsvin, som hade tänkt sig en lugn dag på en av öarna. Mellan de chockade pimpelfiskarna kom en bjässe på säkert 150 kg löpande över isen. Straxt efter kom en till, något mindre. Sist kom även två uppskrämda rådjur från samma ö. Det var vad Järnlunden hade att erbjuda idag!!!

Under isen var det betydligt lugnare. Petiga abborrar, som fick nötas upp. De var oerhört störda av för mycket borrning. Med andra ord – Järnlunden var sig inte riktigt lik. Jag har upplevt Järnlunden så här ibland, men inte första tävlingen och under januari. Kanske var tävlingsområdet för litet med nästan 130 jagande på isen.
Men det är lika för alla och de bästa fångsterna fick i alla fall de tävlande som fiskade färdigt där de fick lite fisk. Jag själv fick aldrig riktigt träff på något ställe. Provade oborrade och nya ytor mitt ute på planbottnar med 4-5 meters djup. Fick nästa all min fångst på det sättet.
Ett stort gäng från Nora Gyttorp var på plats. Många smålänningar fanns också med. Jättekul. Någon resultatmässing succé var det dock inte för våra "gäster", frånsett de småländska damerna som vann två klasser.

Tyngsta fångst hade Jonas Hellström, Rimforsa FK, som vann HS-klassen på 6.715 gram


Jesper Dyberg kollar sent inkommade fångster och tröstar sig med en korv. I bakgrunden Fredrik Ankarberg, Stångådalen,  t v och Patrik Carlsson, FK Jokers, som också lurar lite nervöst på inkommande påsar. ÄHV-segraren Björn Svensson, FK Jokers, pokulerar som vanligt (mitt i bilden).

HV-segraren Henry Hermansson kollar kassan. Välkommen till de tyngre klasserna Henry! (Tänk vad pojken har blivit gammal, han tog tåget från Mjölby som tonåring och besökte mig i Linköping för att snacka fiske och köpa krok....)







Med fullt tillräckliga 50 gram segrade Björn Svensson över Christer Frisk i ÄHV-klassen. Jokern Hans Agné är impad av gubben.


Resultatlista (Finns även under länken t h)


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej.
Jag halkade in på din blogg när jag sökte på "åländern fiske" på Google.
Är det bra fiske i den sjön? Vad finns det för fisk? Vad ska man använda för typ av fiske, mete eller kast?

//Daniel