onsdag 12 januari 2011

Äntligen dags!

Efter många veckors bedrövelser var det äntligen dags för pimpelpremiären för mig. Visserligen hade jag kunnat tagit mig ut lite tidigare, men det har inte bara blivit av. Sjöarna har varit täckta av ett gediget snötäcke, isen runt 10 cm och tunnare. Kanske 15 på sina ställen. Oplogade vägar och i största allmänhet otillgängliga sjöar.



Nu känns det bättre! Den senaste tidens regn och blidväder har punkterat snötäcket och nattkylan tränger igenom och bygger på isen. Svensson och jag var ute på Svennebysjön i söndags och där är isen nu minst 15 cm. Relativt lättgånget på sjön (se bilden). Det blev inga lunsabborrar den här dagen, men de små nappade bra på 2 -4 meter.

Holsten kom samma kväll hem till mig med en kasse riktigt fina abborrar. Hade varit på Hövern och balansat upp riktigt fina abborrar. Tack för maten! Rapporter från Stora Rengen säger att föret på sjön är överkomligt och isen c:a 15 cm. Det nappar riktigt bra på grunt.

Nu har abborrarna haft 2 månader på sig under isen, så läget är väldigt gynnsamt inför Jokernappet den 29 jan. Jag förväntar mig rekordvikter i år.

Enligt uppgift kör SFK Firren sin tävling på lördag. De var ute och ruskade av området i söndags och allt ser bra ut. 10 cm nysnö i natt kan inte ställa till allt för mycket oreda. Den stora ön längst ner till vänster från start, Bromön, är inte med i år.

Vi syns på lördag!

Inga kommentarer: