onsdag 20 januari 2010

Pimpelkula på Svennebysjön idag.

24 lediga pimpelprofiler träffades idag vid Svennebysjön, straxt sydöst om Linköping, för att tampas med både sjöns abborrar och mot varandra. På 2 till 4 meters djup fanns det gott om nappvilliga 10-20 grammare. Det som fällde avgörandet – till min fördel får jag säga – var att ha is i magen och fiska färdigt i hålen! När de små slutade i ett hål, var det bara ett tillfälligt avbrott. Ingen idé att då lämna hålet för att borra ett nytt! Småabborren blev nämligen "bortkörda" av större abborrar, som cirkulerade i små jagande stim. Jag kunde i snabb följd dra 2 till 5 stycken 200/350 grammare i flera hål. Det vara bara att fiska färdigt. När storabborren simmat vidare kom de små tillbaka och nappade. Med den taktiken kunde jag slutföra tävlingen med 30 fina abborrar tillsammans med 3 kilo småfisk som bonus (inte tvärtom som det brukar vara). Jag segrade på 9.480 gram. Nästa vikt var cirka 5,4 kg. Hoppas Lennart Haglund kan ge mig resultatlistan om någon dag. Då lägger jag ut den här direkt.

Det märkliga var att jag inte fick några i mellanstorlek, typ 50-100 grammare. De fanns inte!

Nu ska jag återgå till att märka upp startkorten till vår tävling på Stora Rengen.
Lite mer snö har det kommit det senaste dygnet. Återkommer med rapport imorgon.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej var blir nästa kula på ondsdag får vem som helst vara med?
Hälsningar lunkan lsff

Borg sa...

Tjena Lunkan,
självklart får vem som helst vara med!
Göran Jakobsson och Lennart Haglund i SFK Firren är det som håller i onsdagkulorna. Jag träffade dom idag, men det var inte bestämt någon sjö ännu. Det är fortfarande svårt att hitta p-platser vid intressanta sjöar.