onsdag 27 januari 2010

Snacka om vinter!

Det senaste snöfallet, som faktiskt håller på fortfarande, var väl inte nödvändigt. Flera dm nysnö när vi hade skapliga förutsättningar för ett bra fiske och hyfsat bra gångföre på sjöarna. Det är bara att bita ihop och låta ungdomarna spåra. Tyvärr är det inte så bra fiske utanför starten på lördag, Rimforsa FK:s tävling på Åsunden/Kårtorp. Jag behöver gå åtminstone 1,5 km och det borde jag klara. Ska prova nya områden.

Under förra årets tävling vid Kårtorp spöregnade det. Vatten på isen och blankis. Plusgrader och blåst. Jag hade knappt 3 kg och kom 8:a i ÄHV. Segraren i min klass hade 6,6 kg med stor abborre. Det var inget normalt Åsundenfiske den gången!

Jag är övertygad om att det blir mycket bättre fiske på lördag. Med sträng kyla (enligt prognoserna) och snö på isen kommer vi att få uppleva gamla Åsunden igen.

Alltså:
Åsunden vid Kårtorp på lördag, start klockan 10.00.

Samt en liten påminnelse:
Om söndag åtta dagar, den 7 februari, är det dags för den stora klubbfighten i Östergötland. Lag-DM 2010. Direkt kvalificerande till 2011 års SM, som kommer att gå på Mälaren den 19-20 februari. Ett SM-vatten som jag är säker på passar oss östgötar. Inbjudan till Lag-DM 2010 kommer inom kort i denna blogg!

7 kommentarer:

Håkan Franson sa...

Hej Björn!
Ska kolla upp med en vän om jag kan få låna hans snöskoter och köra upp ett par spår ut på sjön,tror det kunde vara bra. Jag gör ett försök att lösa detta.

Mvh Håkan

Håkan Franson sa...

Har kollat upp läget och jag får låna skotern. Ska köra upp några spår som folk kan gå i, det är roligare om alla kan få tillgång till bra fiske. Bara hålla tummarna att jag inte kraschar skotern på väg ner till sjön:-) Vi ses på lördag!

Borg sa...

Det är bra Håkan att du tänker på oss äldre! Du kan köra upp ett spår till ditt favoritställe och markera spåret med en skylt "Fransons vinnarhål!"

Håkan Franson sa...

Hehe... Ja det kanske jag skulle. Skämt åsido,mina favoritställen på den delen av Åsunden har av någon outgrundlig anledning varit fisktomma dom senaste åren. Träffade en av mina vänner nere i butiken som sa att han varit nere vid Hallerön förra helgen, inte ett napp! Så det kanske blir knepigt på lördag. Men du lyckas säkert virka opp ett gäng med din ullgarnskrok;-)

Håkan Franson sa...

Måste tyvärr meddela att det inte går att köra upp några spår,vi var nere vid sjön med skotern ikväll för att testa och körde fast i stöpet som var på ett område utanför badplatsen. Vågar inte ta risken att samma sak händer imorgon när jag är själv. Du får helt enkelt smyga efter ungdomarna. Mvh Håkan

Borg sa...

Är det stöp på hela sjön, eller är det bara utanför startplatsen? Jag minns förra årets vattensamling på isen utanför badplatsen. 50 meter utanför fanns det ingen svacka, där blev isen plan igen. Samma fenomen i år?

Håkan Franson sa...

Jag har inte varit vid startplatsen utan vi åkte ut vid badet i Rimforsa,först var det in gen stöp men efter några hundra meter var det ett stort område med stöp som vi körde in i och fick problem med skotern. Enligt Per som var med, så var det stöp i söndags nere vid Hallerön,hoppas att det frusit till annars lär det vara bra med vadarstövlar på lördag:-) Förra året var ju inte direkt någon höjdare heller,med regn o blåst,det slipper vi ju nu iallafall.