lördag 15 februari 2014

Kent Adell länets Mormyska-mästare igen!

Just när våra pimpelisar krisar i Östergötland arrangerade Malexanders SFK DM i mormyska idag. Hur är det möjligt? Jo – tävlingsområdet ska vara mycket begränsat, det är lättare att kontrollera isen och det hade Kent Adell med följe noga gjort på lilla Kilarpesjön utanför Mjölby.  12 tappra ställde upp i det blöta vädret. Vinnare blev (självklart!) den gode Kent, som förra året knep ett silver på förra årets SM i mormyska som gick i Strängnäs. Här ärt hans rapport:

Isen var bra och hård i det område som vi var i, ca 13-16 cm, men utanför området så fanns det fläckar som inte var bra utan där fanns risk för att åka i...

Ja fisket då,
vi började fiska i område 1 som låg i anslutning av en större vik. Jag satte mig där viken öppnar upp sig ut mot sjön där det börjar djupna på. Det var lite över 2 m djupt i dom första hålen. Tyckte att det var för grunt och gjorde en förflyttning ca 30-40m för att se om jag kunde få lite djupare men som sagt sjön är inte så djup utan det skilde runt 20 cm men det räckte för att jag skulle få igång lite nappvillig fisk och då framför allt mört.

Jobbade med 2 hål där jag mäskade och lossfeedade i omgångar för att hålla igång fisken. Tyvärr var fisken lite utspridd och därav lite skygg för ljud och rörelser. Det gick inte att fiska med för stora myskor utan man fick skala ner ordentligt till en med 18/16 krok och fiska med bloodworms. Lyckades skrapa ihop 1840 g för en 3: plats. De som hade högre vikter hade dominerande fångst av abborre medan jag hade 90% mört.

Efter lite korv och vägning så var det dags för pass 2. Tog beslut att gå ut i sjön och fiska på lite djupare vatten än vad jag gjorde pass 1. Hamnade ut mot avruskningen och ca 200m från land. Här hade jag ett djup på ca 3 m och det grundande upp längre ut i sjön.

Borrade 3 st håll i linje utåt i sjön för att se vad som hände i djupförhållande. Skillnaden mellan första och sista håller var ca 7-10cm och dom låg ca 30m från varandra. Mäskade upp samtliga håll och började fiska i hållet närmast land. Det tog ca 5 min innan första fisken som var en mört i 20g storleken. Sedan ökade nappfrekvensen och det nappade regelbundet med mört i 20g-50g. Mäskade upp hålet och gick till hålet längst ut för att se om det kommit in någon fisk. Det nappade på lika bra i detta hål men skillnaden var att storleken på fisken var större med någon 100g mört. Mäskade upp detta och gick tillbaka till första för att se om det kommit in större fisk, men tyvärr var det samma storlek så jag beslutade mig för att ta min pinne och gå till mittenhållet. Även här nappade det omg men med ett större snitt på fisken, med andra ord rätt beslut. Fiskade på i hålet och får på en större fisk som visar sig vara en brax i 300g storleken, får ytterligare en brax men då i 150g-klassen.

Varvar mellan detta hål och det yttersta resten av tävlingen med ett frenetiskt napp-inferno. Vägde in 4700g för en 1:a plats och en total seger på årets DM.

Alltid roligt att hitta vatten som fungerar för mormyska fisket där man kan mäska och påverka sin fiskeplats och där vitfisk är utslagsgivande.

Hälsningar Kent

Resultat

torsdag 13 februari 2014

Inbjudan DM i mormyska

Kent Adell, Malexander SFK, inbjuder till ett östgöta DM i mormyska nu på lördag den 15 februari. Han har hittat en lämplig sjö i närheten av Mjölby, som håller bra is. Så här säger han:

"Det är väldigt stor chans att vi kommer att kunna köra det enligt inbjudan då isen var riktig bra igår när jag kollade ett annat vatten. Väder prognosen ser bra ut med med någon natt med någon minus.

Provfiskade förra lördagen på 2 sjöar var av den var den jag kollade is på igår och den var bättre nu än i lördags. Den var hård rakt igenom. Ang fisket så var det blandat med Mört, björkna, sarv och abborre. Blev kanske 1,5h effektivt fiske som gav runt 2,5 kg så med andra ord riktigt roligt fiske.
Det är en grund sjö med något håll på runt 5m men annars ligger den runt 2-3m."

Nu när det inte finns några andra pimpeltävlingar, kan det vara läge att testa mormyska. Lugnare fiske och fiske på ett begränsat område. Lättare för arrangören att kontrollera isen.

Inbjudan DM mormyska 2014
Karta DM mormyska 2014

onsdag 12 februari 2014

SM och DM inställda!

Läs mer om årets pimpel-SM, som är inställt, på pimpelsport.se

Årets DM i Östergötland är också inställt tills vidare.

Är det någon som sett öppet vatten, så vi kan köra båtpimpel istället?

fredag 7 februari 2014

Jokernappet inställt!

Tyvärr måste vi ställa in Jokernappet i morgon lördag den 8 februari. De senaste dygnens plusgrader har påverkat isen på Åländern så mycket att vi inte kan genomföra tävlingen på ett säkert och bra sätt. Vi har jokrar ute just nu (klockan 11.00, fredag) vid starten och det regnar ymnigt. Det övre lagret av isen, som de senaste dagarna har varit hårt, är nu blött och mjukt.

Sprid detta meddelande till dina fiskekamrater, tack.

Alltså kära pimpelvänner – vi får mötas vid ett annat tillfälle!
/Tävlingsledningen FK Jokers

onsdag 5 februari 2014

Info om Jokernappet

Förberedelserna för Jokernappet 2014 på sjön Åländern går enligt vår plan. Vi har idag besiktigat norra delen och där är isen bra. En avruskning är dock gjord där och den stänger av den långa "tarmen" runt Åländersö samt viken rakt norrut från Svenmyra. Avståndet från startplatsen till avruskningen är cirka 3,5 km. Återkommer med mer info i morgon och på fredag. Vi hörs!

Resultat från onsdagspimplet på Ärlången

Vi var 31 "daglediga" som mötte upp i Grebo för en efterlängtad onsdagsträff på Ärlången. Det var första gången denna säsong, som Håkan Lind kunde släppa ut oss. Isen var förvånansvärt bra. Den var 15-25 cm överlag, men det fanns ställen där snön blött igenom och isen under höll 8-10 cm. Jag hittade några sådana ställen mot vassar och land. Det gick väldigt bra att gå på isen. En del bara fläckar fanns. Den senaste snön har nästan helt gått bort på isarna hos oss. Fisket var "pilligt" och svårt. Jag fick mina på 2-4 meter och på ett par områden var det bra fart på småabborrna. Men vad hjälper det, när vi bara väger in de 10 största.
Vågmäster Anders Snabb läser av den tyngsta fångsten tagen av Anton Bulcovich. Bakom honom står tvåan Håkan Lind, som blev besegrad med 55 gram.

Resultat:
-->
1. Anton Bulcovich, 1.850 gram 2. Håkan Lind, 1.795 3. Håkan Fahlström, 1.415 4. Daniel Molin, 1.355 5. Björn Borg, 1.190 6. Leif Svensson, 1.115 7. Patrik Molin, 1.110 8. Göte Larsson, 1.060 9. Owe Danielsson, 1.055 10. Christer Frisk, 1.050 11. Krister Lindström, 995 12. Björn Svensson, 975 13. Börje Nilsson, 910 14. Tjoffe, 880 15. Roger Henningsson, 795 16. Anders Snabb, 780 17. Sören Gladeling, 770 18. Anders Milton, 660 19. Stig Joffs, 595 20. Lisbeth Borg, 580 21. Håkan Fredriksson, 565 22. Jan Algemark, 515 23. Gilbert Sandström, 465 24. Dennis Ankarberg, 425 25. Ruth Snabb, 355 26. Agne Stockhaus, 335 27. Stenmark, 330 28. Thomas Johansson, 245

måndag 3 februari 2014

Jokernappet 2014 på Åländern

Vi är tyvärr tvugna att flytta Jokernappet i år från Stora Rengen. Det går inte att garantera bärkraftig is då det är starkt pådrag av vatten genom sjösystemet. Vi har istället valt att flytta tävlingen till sjön Åländern, som har haft en lugnare istillväxt och som vi räknar med att vara "en fullvärdig" ersättare till vår traditionella Rengen. De närmaste dagarna kommer vi ytterligare att kolla Åländerns is och göra nödvändiga avruskningar. Som förhållandena ser ut idag kommer eventuella avruskningar inte att inkräkta negativt på tävlingsområdet.
 Håkan Fransson var ute idag och kollade delar av sjön. Läs gärna hans rapport och se hans bilder på

Inbjudan
Jokernappet 2014
Lördag 8 februari
Tävlingssjö Åländern
Startplats Långnäs
Tävlingstid 10.00 – 14.00
Samtliga klasser
Tävlingen är öppen för alla
och är sanktionerad av förbundet

Håll koll på denna blogg de närmaste dagarna. Mer information utlovas i slutet av veckan. Vi måste i dagsläget reservera oss för eventuella omslag i vädret och att de följande nätterna inte blir så kalla som utlovats i prognoserna. Men än så länge verkar allt bra.

Välkommen till Åländern och Jokernappet 2014.

söndag 2 februari 2014

Onsdagspimplet börjar.

Nu på onsdag den 5 februari kör vi igång med säsongens första onsdagpimpel. Det blir på Ärlången med start vid Grebo. Samling klockan 08.30 vid båthamnen. Håkan Lind hälsar alla daglediga hjärtligt välkomna!

Resultat från premiären på Ämmern

Så var då premiären avklarad. 72 pimpelsugna från både Östergötland och Småland kom till start och möttes av ett 10 till 15 cm nattgammalt snötäcke på sjön. Dagen innan var sjön i stort isblank, men nu var den helt täckt. Hur skulle abborrarna reagera på detta? Isen var tack och lov 10-13 cm. Några sämre ställen hittade dock av Hermansson. Det gäller att gå fram försiktigt!

Fisken stod på 3-4 meter, men sista halvtimmen gick jag in på grundare och hade ett bra uttag på 1,5 meter! Snittvikten på abborrarna var osedvanligt små, 10 – 15 gram! Jag fick några bonusfiskar mitt bland de små. Helt oplanerat. Så var det tydligen även för Pelle Ernsth, som vann HV-klassen.

Klassegrare blev (HS) Per Karlsson, Rimforsa FK, 6.420 gram (HV) Pelle Ernsth, Forserum AFK, 5.040 gram (ÄHV) Björn Borg, FK Jokers, 4.600 gram (DS) Linda Norberg, Vrångfalls AFK, 3.450 gram (DV) Birgitta Gustafsson, FK Jokers, 4.795 gram (ÄDV) Christina Carlsson, FK Jokers, 3.315 gram (HJ) Arvid Nyman, SFK Firren, 1.065 gram.