lördag 27 mars 2010

Grymt avslutningsfiske på Bysjön, Åtvidaberg

Jag slog till med säsongens bästa vikt när vi avslutade pimpelsäsongen i Östergötland. Det resande pimpelsällskapet, som träffats under vintern nästan varje onsdag, körde idag en kula på Bysjön i utkanten av Åtvidaberg. Det är säkert 35 år sedan jag fiskade på sjön och mitt intryck av Bysjön har hela tiden varit att sjön bara håller 10-15 grammare. Rikligt av dem. Det stämde tillfullo idag, men så fanns det även en population större abborrar på 50-80 gram. Plus bonusfisk på 200-500 gram! Största abborre idag var en gris på cirka 1 kg! Den togs av Agne Stockhaus.

Isen var fast på morgonen, men rejält mosig vid ingång. Bitvis bar inte ytskiktet!

Här kommer den kompletta resultalistan:
1. Björn Borg, FK Jokers, 14.950 gram
18. Åke Johansson, Ljungsbro SFF, 5.080
19. Birgitta Gustafsson, FK Jokers, 2.690
20. Ewa Målhammar, Ljungsbro SFF, 1.650

Jokers tog storslam idag på Bysjön. Förutom oss tre kom Holsten på 4:e plats. Fr v Patrik Carlsson 2:a, jag själv 1:a och Björn Svensson 3:a.

fredag 26 mars 2010

Nu är det finito i Östergötland!

Nu kan jag bara bekräfta att pimpelsäsongen i våra hemtrakter har tagit slut. I 12 graders värme och en gassande sol provade vi isen och abborrarna idag på en enslig del av Stora Rengen. Några lätta Rantanen-varv och man var igenom. Isen på eftermiddagen kändes inte bra! Trögt fiske i början, men Björn Svensson och hans sambo Christina Carlsson hittade mängder med fin abborre på bara 2 meter. Helt otroligt fiske och ett fantastiskt väder fick runda av säsongen här i Östergötland. Vi skickade isbrytaren Hagstöm att först gå i land...!

Nåja, det kanske inte är slut ännu. I morgon lördag ska vi testa Bysjön i Åtvidaberg med en kula. OBSERVERA! – det är på egen risk vi deltar. Vid minsta tvekan kommer jag att avstå från att gå ut på sjön.Det utlovas dessutom regn...

Dagens utvik – Svensson med sin 6-pack! En bild som kan få vem som helst att rodna. Men inte Svensson själv.

onsdag 24 mars 2010

Sista skälvande för ledighetskommittén!

Stora Rengen idag bjöd oss 19 lediga på skaplig is och bra fiske på flatbottnarna. Det går att fiska några dagar till. Isen är fortfarande fast vid stränderna och håller 35-40 cm i tjocklek. Fast yta att gå på (broddar på morgonen!) lite mjukare på dagen. Ingen fisk på grunt vatten, mycket märkligt. Bästa djupet var för flertalet 4-5 meter. Vi gick ut från badplatsen i Bestorp.

Bilder uppifrån fr v: 1. Börje Persson begrundar sin 10:e plats 2. Lennart Haglund tar en macka efter ett jobbigt djupfiske 3. Christer Frisk grämer sig att återigen bli besegrad av mig! 4. Göran Jacobsson var riktigt nöjd med sin tyngsta fångst i år 5. Bosse "Krok" Andersson tar en lingongrova 6. En glad Björn Svensson efter sin 6:e onsdagsvinst 7. Per Johansson, Baltzar, har bytt om inför hemfärden till Motala – grattis till 2:a platsen!

Gänget samlas en sista gång på lördag vid Bysjön, Åtvidaberg. Troligtvis blir det den sista kulan för i år, som arrangeras av Jacobsson och Haglund. Alla välkomna!

De tio bästa resultaten idag:
1. Björn Svensson, FK Jokers, 11.360 gram
9. Bo Andersson, Östgöta SFK, 4.900
10. Börje Persson, SFK Firren, 4.660

söndag 21 mars 2010

Grattis Birgitta till SM-bronset!

Vår egen Birgitta Gustafsson avslutade sin pimpelsäsong på bästa sätt. Hon tog en fin tredje plats på helgens SM i pimpel på Tisjön i Dalarna. I hennes klass Damseniorer tävlade 40 deltagare och med sina 1.287 gram var hon bara 95 gram från segern!

Sambon Christer Hagström, också FK Jokers, trivdes också med pillfisket och blev 11:a i HV-klassen med sina 1.663 gram. Bosse Andersson, Östgöta SFK , kom 39:a med en vikt på 651 gram. I HV-klassen tävlade 78 deltagare. Vi hade en 4:e deltagare med från Östergötland och det var Rickard Johansson, som tävlar för Rimforsa FK. Han kom på en bra 27:e plats i HS-klassen med sina 1.736 gram. Alltså bäste östgöte! I klassen fiskade 130 deltagare.

Bra jobbat allihop!

Fullständig prislista hittar du på Skinnkrokens hemsida
http://www.skinnkroken.se/SM_2010/index.htm de ligger under "Aktuellt"

lördag 20 mars 2010

Blankis i morse!

Värme och polerande vind har slipat Rengens is till blankis. På förmiddagen saknade vi halkbroddar, lite mjukare yta framåt em. Nu går det fort med isen. Den håller bra fortfarande, har fast yta, men det börjar bli en del fräthål. Fisket vid Ringsnäs riktigt dåligt, sporadiska hål på 1,5-4 meter. Orsaken är antagligen allt smältvatten.

fredag 19 mars 2010

Slutet på pimpelsäsongen närmar sig

Nu känns det verkligen att vi börjar närma oss slutet! 7-8 grader varmt, senaste dygnet över nollan och fotbollsallsvenskan har dragit igång. Fortfarande håller ishockeyn på och LHC håller oss som vanligt på sträckbänken med förlust i första slutspelsmatchen. Kan dom inte sticka fyr i brasan??!!! Den här helgen blir det "privatfiske" på någon trevlig sjö tillsammans med frugan. Siktet är inställt på filéabborrar. Har lovat mågens föräldrar en riktig middag, där de får äta sig mätta på just abborrfiléer. Mumma!

F ö är det SM på Tisjön i helgen. Rapporterna är inte så uppmuntrande om gångföret på sjön. Arrangörerna hotar med att korta av tävlingsområdet med 3 km, p g a väldigt tungt före. Vadå? Är det någon som vill spränga lunga och hjärta, so what? Hoppas att våra tre (!) deltagare från Östergötland är förståndiga nog att att ta det lugnt och fiska istället.

Vi tar det alltså lugnt på hemmaplan i morgon och njuter av de sista skälvande dagarna av gångbara och fiskbara isarna. Har vi en och en halv vecka kvar, så är det inte mer. Nästa onsdag kör vi dock en kula på Rengen med ledighetskommitten. Tack Jacobsson, Haglund m fl, som har arrangerat onsdagskulorna under vintern. Ett förslag från mig till nästa år – gå tillbaka till att bara väga de tio största abborrarna. Det blir mer avslappnat och fler har chansen att vinna. Tävlingsstressen efter fylld skrylla får vi nog av under helgerna. Tänk på att vi är inte unga längre och vi behöver tid för både eftertanke och återhämtning!

onsdag 17 mars 2010

Onsdagskula på Taggen

Dagens segrare Björn Svensson dagdrömmer – "tänk att komma till invägningen med två fulla lövkorgar!"

Så var det åter dags för ledighetskommittén att drabba samman till en onsdagskula. Vi blev idag 23 gubbar och gummor som fiskade nästan 5 timmar på sjön Taggen i Borkhult. Svensson heta ställe, i andra änden av sjön, för grov abborre gav inget idag. Det blev snabbt förflyttning till de grunda vikarna i närheten. Jag själv var på helt nya platser, som fläckvis gav riktigt bra fångster på 2-3 meter. Det gäller att passa på under onsdagskulorna att utforska nya delar av de sjöar vi besöker. Storleken varierade väldigt på mängdfisken från 10 gram till 70 gram. Det blev även några bonusar på samma djup (!). Den största som utan förvarning brakade på var på cirka halvkilot.

Nästa onsdag kör vi på Stora Rengen med start i Bestorp. Kanske sista gången???

De tio bästa resultaten:
10. Shozo Kadowaki, SFK Firren, 3.220

söndag 14 mars 2010

Eländigt fiske på Åländern idag

SFK Firrens 5-timmarstävling på Åländern idag, var trots det vackra vädret, en lång kamp mot innevånarna under isen! Över hela sjön hade abborrarna bestämt sig för att ta kommandot över oss, ett 90-tal frusterade deltagare. Otroligt nödbedda att hugga som vanligt, abborrarna bet ihop fullständigt och gick segrande ur kampen.

Normalt brukar Åländern alltid ge goda fångster, men idag var det bara en " lång och eländig" kamp.

Med lite distans tycker jag ändå att det är sådana här dagar som är nyttig för oss tävlingsfiskare – man kan numera inte ta någon sjö för givet! Jag ska absolut inte klaga på mitt resultat idag, jag försvarade (till min stora förvåning!) förra årets "titel" i ÄHV. Efter massor av borrande och trixande med de nödbedda innevånarna under isen.

Här kommer resultaten:

lördag 13 mars 2010

Adell DM-mästare i mormyska

T v jag själv, FK Jokers (bronsmedalj), i mitten Kent Adell, Malexander SFK (guldmedalj) och t h Roger Pettersson, SFK Baltzar (silvermedalj). I bakgrunden delar av tävlingsområdet.

Årets "propaganda-DM" i mormyska fick rekordmånga 18 deltagare. Det är fler än vad de flesta distrikten i Sverige kan skramla ihop. För att öka intresset hos oss nybörjare, hade vi i år DM-et på ett garanterat bra vatten för mormyska, nämligen Segelbåtshamnen i Linköping.  Likvärdiga förhållanden, inte allt för stort och med god fisktillgång.
Segraren Kent Adell, Malexander SFK segade upp hela 10 460 gram på 4 timmars fiske, fördelade på 2 st 2-timmarspass på olika delar av hamnen.

Alla hade riktigt kul och har säkert lärt sig mycket mer om mormyska-fisket.

Resultat DM i mormyska 2010

onsdag 10 mars 2010

5-timmars på Åländern går enligt planerna

Nu på söndag den 14 mars kör SFK Firren sin 5-timmarstävling på Åländern. Start klockan 09.00. Arrangören vädjar till samtliga deltagare att samåka i möjligaste mån!

Onsdagstävling på Vin i gassande sol

Bosse Andersson t v grattas till segern av Lennart Haglund

Vi var 26 deltagare som samlades vid Vin idag. Lite lätt vind störde inte så mycket, det var skönt med svalka. Isen och föret på sjön perfekt, 5 cm lössnö och hårt under. Segrare blev Bosse Andersson som hittade mängder med grov abborre i några hål. Han satt och fläskade upp abborrar under långa stunder i samma hål på 2-3 meters djup. Har dom sedan en snittvikt på 2-3 hg är det snart gjort att komma upp över 10 kilo. Han vann på 10,2 kilo. Två kom Björn Svensson på 7,5 kilo, samma placering som han hade i helgen på Borlängemästerskapet.

Evert Karlsson fyllde på sin fångst med en baddare på 1.065 gram.

söndag 7 mars 2010

Rekordvikter på Jokers KM

Vi hade vårt KM i dag på en sällan fiskad del av Södra Åsunden, som visade sig vara riktigt bra. På alla sätt! Startplatsen var vid Långebro, söder om Råsöbro. Omväxlande djup, fina vikar med olika förhållanden, nära till ett antal kobbar  mitt  ute i sjön, strålande sol och suveränt väglag på sjön. Det var inte helt lätt att hitta fisken, mängder med bomhål, men när man träffade på dom kunde man bli sittande i samma hål både en och två timmar.

Holst vägde in hela 18.495 gram och var rejält nervös när han fick se Agné komma in lite senare med en full kasse i handen. Plus en nedtyngd pimpellåda på axeln. Holst brukar "förlora" med 30-40 gram. Den här gången vann han. Agné hade bara 17.080  gram (!)

Resultat Jokers KM 2010
12. Anders Karlsson 4.050 gram
13. Lisbeth Borg 3.340 gram
14. Yukitoshi Kato 2.170 gram

Åldermannen Olle Thapper ångrade inte att Dalaresan blev inställd. Nu fick han både sol, fisk (slog mig den rackar´n!) och korv på vårt KM istället.

fredag 5 mars 2010

Distriktets första propaganda-DM!

Nästa lördag den 13 mars tycker jag att du som funderat "det där med mormyska – kan det va´ nåt!?" ska komma till Segelbåtshamnen i Linköping och ställa upp i Mormyska-DM 2010. Ett ypperligt tillfälle att prova på och upptäcka hur kul det är. Min ambition är att sprida tekniken till oss pimpelrävar, och utveckla kunskapen om annan teknik än bara vertikalfiske. Ny kunskap kan man aldrig få för mycket av!

Det är gott om nappvillig fisk inne i segelbåtshamnen. Det finns både abborre, mört och snorgärs. Tidvis nappar också sarv och björkna. Jag lovar att även den värsta novisen kommer att få fisk! Ta tillfället i akt och anmäld till årets DM i Mormyska. Medeltunga mormyskor, 0,12-0,14 linor, känslig topp och ett öppet sinnelag räcker långt. Maggot eller pinkies på kroken men mäskning klarar du dig utan. Inga konstigheter alltså!

Skapliga mörtar fyller på ordentligt! Från segelbåtshamnen idag.

torsdag 4 mars 2010

Inbjudan till DM i Mormyska

I kväll bestämde SFK Firren dag för sin 5-timmartävling på Åländern. Den kommer att gå söndagen den 14 mars. Jag har förut gått ut med att DM i mormyska skulle flyttas till söndag för att undvika kollision med Firrens tävling, men nu kör vi dagen innan igen, helt enligt det ursprungliga tävlingsprogrammet.

Här är inbjudan till DM i mormyska! En tävling "mitt i stan", dvs i Linköpings segelbåtshamn. Härligt fiske utlovas. Gott om både abborre och mört.

Påminnelse till alla Jokrar!

På söndag den 7 mars kör vi KM i pimpel.
Samling vid Scandic Hotel i Ryd klockan 07.45
Samåk om möjligt redan innan ni kommer till Scandic.
Sedan åker vi karavan till KM-sjön, som ligger på ett avstånd av 3 till 9 mil från stan. Klubben bjuder på sedvanlig korv efter tävlingen!

Det är ett kanonvatten vi ska till!
Borg och Agné

tisdag 2 mars 2010

Resultaten från Cancertävlingen

Ett varmt tack
från SFK Baltzar
–"Till er alla som hjälpt oss med fiskevatten, startplats, priser till prisbord, gåvor till Barncancerföreningen vid vår Cancertävling på Lien den 28 februari 2010. Ingen nämnd och ingen glömd." /gm Ulla-Britt Kaliff
SFK Baltzar har satt in 18.840 kronor till Barncancerföreningen.

måndag 1 mars 2010

Nya gäddregler för Östersjön

Läs vad Fiskeriverket beslutat:

Sommenrycket nu på lördag

Malexander SFK inbjuder till tävling på Sommen lördagen den 6 mars. Start vid Blåvik. Tävlingstid 10-14. Arrangörerna har lagt in en 2-mannatävling med en intressanta åldersindelning, nämligen 0-65 år samt från 66 och uppåt. Läs mer om detta i deras inbjudan. Klicka på den så blir den läsbar. Du kan även gå in på deras hemsida http://www.malexandersportfiskeklubb.biz/